Kom jij onze Raad van Toezicht versterken?

Wij zoeken een ervaren voorzitter!


Onze visie en missie
Welzijn is volgens ons het in staat zijn, als individu en als gemeenschap, om lief en leed te dragen. Om vorm te geven aan het leven. Om veerkrachtig te zijn als het moeilijk is, om elkaar te helpen als dat nodig is, kortom om samen verantwoordelijk te zijn voor de wereld waarin we samenleven.

Bij Welzijn Lochem zien we het als onze opdracht om gemeenschappen en individuele inwoners (primair) in de gemeente Lochem te ondersteunen bij het wel-zijn. Door verbindingen te maken, te faciliteren en waar nodig een steuntje in de rug te bieden. Wij geloven in de kracht van het collectief en hoe mensen samen in staat zijn hun omgeving vorm te geven en uitdagingen het hoofd te bieden.

Wij ondersteunen vanuit deze visie bij het versterken van de veerkracht van de gemeenschap en van individuele inwoners. Dat doen we met een team van 40 medewerkers en bijna 400 actieve vrijwilligers. Ook de Raad van Toezicht draagt bij aan het bereiken van dit belangrijke doel.

Raad van Toezicht.
In januari 2023 is het stichtingsbestuur overgegaan in een Raad van Toezicht. Het afgelopen jaar hebben we gewerkt aan toezichthouden op een nieuwe, moderne manier: betrokken, professioneel én toegankelijk. En we geven gevraagd en ongevraagd advies aan de bestuurder.

Wegens het verstrijken van de zittingstermijn van de voorzitter zijn wij op zoek naar een: 

Voorzitter Raad van Toezicht


Wij verwachten van jou:
  • Aantoonbare ervaring als voorzitter van een Raad van Toezicht (RvT).
  • Inzicht in de rollen en functies van de RvT en de Raad van Bestuur en het vermogen om daar een effectieve en werkbare balans in te creëren.
  • Om een inspirerende en leidende rol te vervullen bij de menings- en besluitvorming van de RvT en de voorwaarden te scheppen zodat de RvT adequaat kan functioneren
  • Het vermogen om namens de RvT een professionele band op te bouwen met de bestuurder en de werkgeversverantwoordelijkheid verder vorm te geven.
  • De eigenschappen en uitstraling om extern de belangen van Welzijn Lochem te vertegenwoordigen, waarbij een actief netwerk (in het Sociaal Domein en/of de gemeente) een pré is.
  • Voldoende tijd (denk aan 2 – 4 uur per week) om de taak naar behoren te vervullen.
  • Dat je in de gemeente Lochem woont.


Onze algemene functie-eisen:
  • Onderschrijven en actief uitdragen van de uitgangspunten van Welzijn Lochem.
  • Strategisch denkvermogen en het vermogen om in gezamenlijkheid de verschillende rollen van de RvT te verenigen (zoals kritische sparringpartner en adviseur).
  • Kennis van zaken om de hoofdlijnen van het totale beleid te kunnen beoordelen en om klankbord voor het bestuur te zijn. Bij voorkeur kennis van het publieke en sociale domein en kennis van sociaal ondernemerschap is een pré.
  • Een goed ontwikkelde ‘maatschappelijke antenne’.
  • Gericht op samenwerking in een divers team met leden met uiteenlopende kennis en ervaring.


Wat mag jij verwachten?
  • Een uitdagende functie binnen een professionele Raad van Toezicht die bestaat uit leden met diverse achtergronden.
  • Een gezonde organisatie die zich succesvol en innovatief inzet voor het welzijn van alle inwoners van Lochem.
  • Een sociale en prettige werkomgeving.
  • Zes keer per jaar een RvT-vergadering en één heidag.
  • Een proefperiode waarbij je aansluit bij twee RvT-vergaderingen. Bij een positieve evaluatie van jou en de RvT, volgt de definitieve benoeming.


Wil jij ons versterken met jouw ervaring en daadkracht? Reageer dan uiterlijk 15 augustus 2024 door een korte motivatiebrief en CV te sturen naar: sollicitaties@welzijnlochem.nl 

De gesprekken met kandidaten zullen plaatsvinden in de eerste week van september.
Voor meer informatie kun je contact opnemen met Wil Philipsen (huidige voorzitter RvT) via het nummer van Welzijn Lochem: telefoon: 0573-29 70 00.