Buurtbemiddeling, veel gestelde vragen

Met welke vragen kan ik bij Buurtbemiddeling terecht?

Buurtbemiddeling helpt je met problemen met de buren of buurtgenoten. Eigenlijk alles waar je last van hebt of waar je je zorgen over maakt. Denk aan:

  • problemen op het erf of rond de erfgrens (schuttingen, bouwwerken, bomen, overhangende takken);
  • geluidshinder door bewoners, kinderen, huisdieren, machines;
  • vernieling, vervuiling en stank;
  • pesterijen en intimidatie.

Bovenstaand zijn voorbeelden. Heb je op een andere manier last van buren of buurtgenoten? Neem contact met ons op.

Wat kost de hulp van Buurtbemiddeling?

Hulp en ondersteuning door Buurtbemiddeling is gratis voor inwoners van de gemeente Lochem. Buurtbemiddeling wordt mogelijk gemaakt door financiële hulp van de gemeente en woningcorporaties. Buurtbemiddeling kan alleen werken omdat we vele vrijwillige bemiddelaars inzetten.

 

Zal ik zelf naar de buren stappen?

Bij onenigheid of ruzie met de buren wil je misschien eerst zelf naar de buren stappen. Vaak is dat de beste oplossing.

Enkele tips:

  • Krop je gevoelens van ergernis, frustratie en woede niet zolang op totdat de bom barst op een verkeerd moment. Dan bestaat de kans dat je de buren niet meer kan zien of luchten of ze de huid vol scheldt.
  • Bel niet aan op het moment dat het je hoog zit, maar ga naar je buren wanneer je bent afgekoeld en je denkt dat het voor je buren een geschikt moment zal zijn.
  • Bedenk eerst wat je wil vertellen. Dit gaat over waar je precies last van hebt en vooral ook over de gevolgen die de situatie voor jou heeft. Bijvoorbeeld dat je niet goed meer slaapt, je nerveus voelt of je niet meer kunt concentreren. Door te vertellen wat er zo lastig is voor jou, kunnen je buren jou beter begrijpen en dat maakt de kans groter dat ze begrip tonen en bereid zijn naar je te luisteren.
  • Bel aan en blijf rustig. Vertel dat je graag wilt praten over een kwestie en vraag wanneer dat binnenkort kan, op een moment dat jullie allebei de tijd en rust hebben voor dat gesprek.
  • Luister ook naar hun kant van het verhaal, hoe moeilijk dit ook kan zijn. Neem serieus wat ze vertellen. Een ander kan de situatie nu eenmaal heel anders beleven en andere zorgen en behoeften hebben dan jij zelf.
  • Blijf niet hangen in wie de schuldige is of wie gelijk heeft. Zoek samen naar mogelijke oplossingen, manieren om de situatie voor jullie allebei te verbeteren.
  • Kom niet meteen zelf met ‘de beste’ oplossing. Laat de ander er ook even over nadenken. Dat geeft hem of haar de ruimte om zelf met een oplossing te komen.
  • Maak duidelijke afspraken met elkaar. Lukt het niet meteen, stel dan voor om er allebei over na te denken en binnenkort opnieuw met elkaar te praten. Spreek meteen een tijdstip daarvoor af.
  • Wat ook het resultaat van je gesprek is: blijf rustig en zeg vriendelijk gedag.
  • Kijk voor meer tips ook op: problemenmetjeburen.nl

 

Wij denken graag met je mee voordat je naar de buren stapt. Samen kijken we hoe je zo'n gesprek aanpakt. We kunnen ook met je bespreken wat de mogelijkheden zijn als het gesprek met de buren mislukt.

 

Hoe houd ik het goed met de buren?

Als je buren zien dat je rekening met ze houdt, zullen ze ook eerder rekening met jou houden.

 

  • Vertel buren vooraf dat er een feestje of een verbouwing komt, zodat ze zich erop in kunnen stellen.
  • Houd bij het parkeren door jou en je bezoek rekening met het uitzicht van de buren. Parkeer liever niet voor hun raam of pad.
  • Toeteren in de buurt alleen als dat echt nodig is.
  • Neem pakjes voor elkaar aan en geef ze bij thuiskomst meteen aan de buren.
  • Vraag of je iets kan meenemen voor de buren als je boodschappen gaat doen.
  • Zet af en toe ook de afvalcontainer van de buren even bij hun woning terug.
  • Ruim de poep van je huisdier op.
  • Onbekend maakt onbemind: maak kennis met de nieuwe buren voor een goede verstandhouding.
  • Groet de buren en maak af en toe een praatje, zo hou je een prettige sfeer in de buurt.

 

Zal ik de politie inschakelen?

Als ruzie met de buren is uitgelopen op een vechtpartij of als er direct gevaar dreigt, neem dan contact op met de politie.

 

In andere gevallen is het beter om naar een andere oplossing te zoeken. Inschakelen van de politie of een ander autoriteit maakt de relatie met je buren er niet beter op.

Vraag advies aan ons wat je het beste kunt doen in jouw situatie.

 

Hoe gaat een bemiddeling in zijn werk?

Je neemt contact op met buurtbemiddeling.

We luisteren naar jouw probleem en overleggen met jou of het voor bemiddeling geschikt is.

Samen bespreken we wat het beste is. Ga je zelf in gesprek met de buren, of gaan we bemiddelen?

Als we kiezen voor bemiddelen zoeken we twee geschikte bemiddelaars. De bemiddelaars maken een afspraak en komen bij je langs om jouw verhaal te horen.

Als je toestemming geeft, proberen de bemiddelaars met de buren te spreken. Daar luisteren de bemiddelaars naar hun kant van het verhaal.

Als de buren ook akkoord gaan dan maken de bemiddelaars een afspraak voor een gesprek met jullie beiden. Dit gesprek is op neutraal terrein.

Tijdens het gesprek maak je samen met je buren (schriftelijke) afspraken hoe het weer goed kan gaan.

De bemiddelaars zijn onpartijdig. Ze oordelen niet wie gelijk heeft of ongelijk. Zij leiden het gesprek in goede banen zodat jullie als buurtgenoten met elkaar over de problemen kunt praten.


Hoe zit het met mijn privacy?

Buurtbemiddeling is onderdeel van Welzijn Lochem. Wij hechten veel waarde aan de bescherming van persoonsgegevens en privacy van klanten, vrijwilligers, medewerkers en andere betrokkenen. We gaan zorgvuldig om met uw persoonsgegevens en we doen ons uiterste best om uw privacy te waarborgen. Dit doen we conform de huidige wet- en regelgeving, de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

De adviseurs die u spreekt gaan vertrouwelijk om met uw gegevens. Zij verstrekken uw gegevens uitsluitend aan de coördinator en deze registreert die alleen voor zover die noodzakelijk zijn voor een goede dienstverlening.

Welzijn Lochem heeft een privacy verklaring opgesteld waarin we u op transparante wijze informeren over hoe wij (inclusief buurtbemiddeling) omgaan met uw persoonsgegevens. In de privacyverklaring is opgenomen welke persoonsgegevens wij van u verwerken, voor welke doeleinden, wie uw gegevens mag inzien, hoe wij uw gegevens bewaren, aan wie wij uw gegevens doorgeven en welke invloed u daarop zelf kunt uitoefenen.

De privacyverklaring van Welzijn Lochem vindt u hier: Privacyverklaring Welzijn Lochem


Hebt u naar aanleiding van deze privacyverklaring vragen, dan kunt u contact opnemen met Welzijn Lochem: 0573-297 000 of per mail: info@welzijnlochem.nl


Wie werken bij Buurtbemiddeling?

De adviseurs en bemiddelaars van Buurtbemiddeling zijn vrijwilligers die veel kennis en ervaring hebben rond conflicten tussen bewoners. Ze hebben soms in conflicten bemiddeld of waren op een andere manier betrokken bij het oplossen van problemen rond woonoverlast. Ze hebben kennis over de diverse mogelijkheden om een conflict aan te pakken Ze hebben ook inzicht in praktische en juridische mogelijkheden om woonoverlast aan te pakken. Ten slotte weten ze welke organisaties jou kunnen helpen.

Ze worden ondersteund door een (betaalde) medewerker van Welzijn Lochem.

 

Werkt buurtbemiddeling ook voor mij?

Wij werken gratis voor elke inwoner van de gemeente Lochem.